Silnice první třídy z Písku do Českých Budějovic se má v příštích letech dočkat velké modernizace za několik miliard korun. Západní alternativa k budované dálnici D3 se dočká rozšíření ze dvou na tři (u Budějovic na čtyři) pruhy, mimoúrovňových křížení i nových obchvatů.
Vyplývá to ze dvou dokumentací k posouzení vlivu staveb na okolí (EIA), které Ředitelství silnic a dálnic poslalo na Ministerstvo životního prostředí.
Co čeká řidiče
Modernizace 36 kilometrů silnice od Písku na jih k Pištínu je naplánovaná na roky 2022 až 2025, zbylých 13 kilometrů k Budějovicím se má modernizovat v letech 2021 až 2024. V přípravě je i severní spojka v Českých Budějovicích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3.
Stav silnice je dlouhodobě předmětem kritiky, v obcích stižených tranzitní dopravou (Dasný, Češnovice) se už několikrát konaly demonstrace za odvedení aut mimo zástavbu.
Právě tady vzniknou nové přeložky mimo obce. Na silnici je i řada úseků, kde často umírají lidé; jsou označeny křiklavou cedulí se smrtkou. Silnice totiž dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí.
„Navrženými stavebními úpravami dojde ke zvýšení kvality dopravy a odstranění rizika značné nehodovosti z důvodu nedostatečné šířky silnice, ke zvýšení komfortu jízdy při zachování stávající trasy silnice a stávajícího silničního pozemku,“ píše se v dokumentaci.
Zvoleno je šířkové uspořádání bez svodidla (fyzického oddělení), ale se širokým dělicím pásem. Podobně silničáři vylepšili například úsek I/3 Mirošovice – Benešov.Silnice I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary je součástí mezinárodního tahu E49. V kombinaci s D4 ale slouží hlavně pro cesty z Prahy na jih a naopak.
Modernizace 36 kilometrů od Písku na jih k Pištínu by měla probíhat v letech 2022 až 2025, zbylých 13 kilometrů k Budějovicím v letech 2021 až 2024.
V přípravě je i severní spojka v Českých Budějovicích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3 (výstavba 2020 až 2022).
Jan Šindelář, zdopravy.cz