Život definoval legendární cestovatel Miroslav Zikmund jako přesný součet náhod. K němu byly dechberoucí náhody podle všeho více než štědré. Svou první velkou cestu do zahraničí podnikl v šestnácti letech, kdy jel se svým bratrem na Podkarpatskou Rus. Ty další, které hltali obyvatelé Československa, absolvoval s Jiřím Hanzelkou a jsou neodmyslitelně spojeny s kopřivnickou automobilkou Tatra.

TATRA T 87

Miroslav Zikmund se narodil 14. února 1919 v Plzni. V té době kopřivnická automobilka začala používat svou světoznámou značku a slavná koncepce podvozku s centrální nosnou rourou, kterou společnost TATRA TRUCKS používá dodnes, se rodila v hlavě konstruktéra Hanse Ledwinky. S automobilem Tatra T 87 se v roce 1947 vydala dvojice na první velkou cestu.

„Jejich trasa vedla do Afriky, kde jako první překonali s tatrovkou se vzduchem přímo chlazeným motorem Núbijskou poušť. Po příjezdu do Kapského města přepluli do Argentiny a vydali se na cestu po Jižní Americe. Za tři a půl roku projeli ve voze Tatra T 87 celkem 44 zemí a urazili 61 700 kilometrů,“ připomíná Andrej Čírtek, tiskový mluvčí kopřivnické Tatry. 

Další cestu po Asii a Oceánii podnikli Miroslav Zikmund s Jiřím Hanzelkou ve speciálních vozech Tatra T 805 v letech 1959 až 1964. „I na této cestě si připsali další prvenství, když například jako první na světě přejeli automobilem Sovětský svaz z východu na západ,“ pokračuje.

V roce 1968 Zikmund a Hanzelka veřejně vystoupili proti okupaci Československa, proto jim bylo od 70. let znemožněno publikovat a účastnit se veřejného života a samozřejmě i dalších cestovatelských aktivit. Další výpravy mohl Miroslav Zikmund uskutečnit až po pádu komunistického režimu v roce 1989. Navštívil Japonsko, Austrálii, Nový Zéland, ale i Sibiř nebo Srí Lanku. „Miroslavu Zikmundovi bychom chtěli za celou společnost TATRA TRUCKS poděkovat a poblahopřát k významnému jubileu. Jsme vděčni, že si pro své cesty vybral právě automobily značky TATRA a tím je proslavil po celém světě,“ říká Andrej Čírtek, tiskový mluvčí společnosti TATRA TRUCK.

Karlovská 50, která se jela jako jeden ze závodů největšího seriálu zimních běhů na lyžích SkiTour 2019 se vydařila. Na tratě dlouhé 10, 25 a 50 km se v sobotu 16. února vydalo šest stovek závodníků.
Na Karlovskou 50 vyběhlo šest stovek závodníků. Vítěz vyhrál o špičku běžky

Zážitků z cest měla legendární dvojice bezpočet. V Egyptě přenocovali na vrcholu Cheopsovy pyramidy, v Tanganice vystoupali na Kilimandžáro, v konžském pralese se setkali s Pygmeji, v Riu de Janeiru na pláži se Zikmund málem utopil, když se koupal v moři. V Ekvádoru se dvojice setkala s lovci lebek „Nelituji žádného dne, kdy jsme byli na cestách!“ říkával Zikmund.

Stoletý Miroslav Zikmund žije ve Zlíně a stále se věnuje třídění materiálu z cest v tamním Muzeu jihovýchodní Moravy, do kterého společně s Jiřím Hanzelkou věnovali celý svůj archiv z cest. „Za své dílo obdrželi cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka Cenu E. E. Kische a také českou Medaili Za zásluhy. Později byl Miroslavu Zikmundovi udělen také čestný doktorát Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Řád Tomáše Garrigua Masaryka. V automobilu Tatra T 87 oba cestovatelé dohromady strávili 10 let a navštívili 112 zemí světa,“ dodává na závěr Andrej Čírtek.

Jen poničené torzo zůstalo ze sochy svatého Václava v Národním sadu ve Štramberku po pádu stromů.
Sochu patrona české země zničily padající stromy