Do dvou a půl roku získá památkově chráněná budova hlavního vlakového nádraží v Plzni novou podobu. Správa železnic (SŽ) vybrala zhotovitele, stalo se jím sdružení společností Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers.
Rozsáhlá rekonstrukce za 700 milionů korun, jejíž součástí je oprava vnějšího pláště historického objektu a úpravy vnitřních prostor, začne v květnu.
Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice v minulých letech. „Rekonstrukce bude zahrnovat především opravu střechy a fasády a úpravy vnitřních prostor v přízemí a patře odbavovací haly pro zlepšení služeb pro cestující,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Horní hala bude přestavena na otevřenou čekárnu a cestující se tak mohou těšit na obchodní pasáže s komerčními jednotkami.
Podle mluvčího SŽ Dušana Gavendy nově propojí přízemí nádraží s prvním patrem eskalátory a výtahy. „Samozřejmostí bude přestavba veřejných WC a bezbariérový přístup na ně. Hlavní hala bude mít nové komplexní osvětlení a kamery s přímým dohledem,“ vyjmenoval Gavenda s tím, že součástí orientačního a informačního systému budou rovněž hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené.
Součástí rekonstrukce pak bude výměna všech vnitřních rozvodů a také oken a dveří, což zajistí nižší energetickou náročnost budovy. "Dále dojde k vytvoření administrativně-provozního zázemí složek Správy železnic a dopravců včetně úprav ve vyšších patrech," doplnil Gavenda. Úschovnu zavazadel nahradí samoobslužné skříňky a cykloboxy.
Budova byla postavena v neorenesančním a secesním slohu dle návrhu architekta Rudolfa Štecha a slavnostně otevřena v roce 1907.