Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
18.4.2024 | Petr Prokopec
Novinka měla být v prodeji už příští rok, snaha nabídnout takové auto jen s elektrickým pohonem se ale dalece nesešla s technickou realitou. Vývojáři se tak vrací skoro až na začátek a nové Quattroporte dřív než v roce 2028 nedorazí.
Šéfa koncernu Stellantis Carlose Tavarese lze popsat jako člověka s rozdvojenou osobností. Na jedné straně se vehementně vymezuje proti politickému tlaku tlačící výrobce do elektrických aut a říká, že EU vybrala špatnou technologii se všemi následky, které to bude mít. Na straně druhé jsou to však právě jím spravované značky, které se elektrickým směrem řítí s maximální možnou razancí. Anebo řítily? Nakonec sám Tavare říká, že se Stellantis ke spalovacím autům snadno vrátí.
Na stejné lodi se ocitlo Maserati, které mělo kompletně na elektromobily přejít do roku 2028 a o tři léta dříve měl být bateriový vůz součástí nabídky každého modelu. Už k druhému zmíněnému kroku má ale automobilka velmi daleko, a to se píše rok 2024. V řádu několika málo měsíců by tedy Maserati mělo přijít s celou řadou elektrických novinek. Přičemž ještě poměrně nedávno Italové prohlašovali, že třeba takové Quattroporte dorazí jen s bateriovým pohonem. Debutovat pak mělo právě příští rok, z těchto záměrů ale už sešlo, a to až do té míry, že se s vývojem musí vrátit skoro na začátek, jak informuje Drive.
Značka se totiž rozhodla, že prioritou je pro ni jak vyšší dojezd, tak nižší hmotnost. Z toho důvodu prostě dnes nemůže elektrické Quattroporte nabídnout a doufá, že tak učiní až s novou generaci baterií za čtyři roky. Máme zde tedy tříletý skluz, což je skutečně doba, během které lze vyvinout nové auto skoro od prvního do posledního šroubku.
Technický ředitel pro modely Quattroporte a GranTurismo Davide Danesin potvrdil, že vývoj prvního zmíněného vozu byl již „z poloviny hotov“. Nyní se ale Italové znovu vrací až skoro k rýsovacím prknům. Otázkou však je, zda u nich vůbec může dojít k nějakému posunu, neboť elektromobilita stojí a padá s bateriemi. A v jejich případě se toho během příštích tří let mnoho nezmění, to víme skoro stoprocentně.
„Quattroporte je pro Maserati zásadním problémem. Musí se totiž ve všech ohledech jednat o něco výjimečného, ať už jde o vzhled, architekturu či výkon. V budoucnu dorazí mnoho zlepšení vyplývající z elektrického vývoje. Lepší musí být hlavně nový cíl, co se týče dojezdu. V současné době je 600 km považováno za dostatečně dobrý parametr, ale pro nové Quattroporte bychom chtěli ještě víc,” uvedl Danesin.
Ačkoli to odmítl potvrdit, předpokládáme, že vůz bude stát na platformě STLA Large, v jejímž případě se počítá s pakety o kapacitě 101 až 118 kWh. Něco takového odpovídá 25,9litrové až 30,2litrové nádrži na naftu. Dnešní šestiválcové Quattroporte přitom váží zhruba dvě tuny, budoucí elektrická varianta tedy rozhodně pod 2 500 kg nezamíří - spíš se bude pohybovat blíž třem tunám. V takové chvíli si ale reálně řekne minimálně o 25 kWh/100 km, spíš ještě o víc energie i při velmi pomalé jízdě. Dojezd 600 km je tak utopií.
Danesin sice zkouší mlžit, když uvádí, že o architektuře ještě nebylo rozhodnuto, nicméně STLA Large byla pro Maserati potvrzena již dávno. A tato platforma je připravena i pro nasazení spalovacích motorů, což bude podle nás nakonec to, čemu se nové Quattroporte nevyhne. Jedině tehdy bude tím, čím chce, aby Maserati bylo. Na realitu si ale budeme muset ještě pár let počkat.
Stávající Quattroporte přišlo o osmiválce a podle původních měla nová generace už příští rok přejít na elektrický pohon. Nestane se to, nové Quattroporte bude až za 4 roky a skoro bychom se vsadili, že bude také spalovací. Foto: Maserati
Zdroj: Drive
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- IDM letos bez Michala Práška včera 17:23
- Sedmitýdenní přestávka je přerušena testy včera 10:00
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM 1.5.2024
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů 1.5.2024
- König testoval 3 dny v Mostě 1.5.2024
Nejnovější články
- Facelift vrcholného Mercedesu postřehnou jen pozorní, ta největší novinka pro náročné majitele ale prosvítá až ven
před hodinou - Další automobilka zrušila plán prodávat od roku 2030 jen elektromobily, bylo to prý jen „prohlášení o misi”
před 2 hodinami - Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
včera - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva