Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na všech autech prodávaných v Německu musí být od zítra nové energetické štítky, je to další zelený přelud
30.4.2024 | Petr Prokopec
Auta musí být u našich západních sousedů opatřena podobnými nálepkami jako třeba pračky nebo ledničky. Nově mají být transparentnější, pravdou ale je, že celou pravdu o provozní efektivitě těchto aut dál neříkají.
Energetické štítky nejspíš znáte, už hezkých pár let se objevují na televizorech, pračkách, troubách a dalších zařízeních, jimiž si běžně vybavujeme domácnost. Dané informace slouží k tomu, abychom si poměrně rychle udělali obrázek o energetické náročnosti těchto spotřebičů. Německo je už v roce 2011 zavedlo i pro auta, tehdy však ještě byl v platnosti systém měření spotřeby NEDC. Udávaná data tedy neodpovídala realitě ani v nejmenším a za víc než dekádu nebyla přepracována.
Systém štítkování byl kritizován již od počátku, a to prakticky kýmkoli, kdo s ním přišel do kontaktu. Nikoli jen proto, že vycházel z metodiky měření odtržené od reality, ale i proto, že byl postaven okolo hmotnosti aut v tom nejhorším smyslu těchto slov - tu vysokou promíjel. V důsledku toho tedy třeba velká SUV vycházela jako auta k životnímu prostředí nejvíce ohleduplná, zatímco malé hatchbacky byly považovány za největší zlo pod sluncem, relativně vzato. Systém umožnil, aby při třeba dvakrát vyšší hmotnosti produkovaly dvakrát tolik emisí.
Německá vláda proto začala pracovat na změně, která již začala částečně platit - dle nového systému založeného na metodice WLTP se prodejci musí řídit od 23. února. Aby si ale vše sedlo, bylo zvoleno přechodné období. I to ale pozvolna končí, neboť od zítra, tedy od 1. května se již bude vyžadováno, aby veškerá auta v showroomech, parkovištích i skladech již byla označena novými štítky. Informace z nich se pak musí objevit také na webu prodejce. A od 1. srpna budou také součástí veškeré inzerce.
Politici od nového systému očekávají mnohem větší transparentnost a soulad se skutečným světem. Nicméně když se podíváme na tabulku s emisními třídami, je vlastně zcela jasné, jakým směrem tu fouká vítr. Německá vláda totiž znovu zkouší ovlivnit realitu ve prospěch elektromobilů. U nich totiž samozřejmě není brán v potaz celkový životní cyklus, nýbrž pouze samotný provoz. Z pohledu zákazníka je to vlastně v pořádku, z pohledu životního prostředí pochopitelně nikoli.
Do výsledného hodnocení tedy nejsou započítány emise z výroby, která je u elektromobilů neskutečně energeticky náročná, vozy s bateriovým pohonem se tedy nadále budou moci chlubit zelenou třídou A, která automobilům přisuzuje nulové CO2. V případě třídy B je pak maximem 95 gramů, u „céčka“ máme 96 až 115 gramů, u „déčka“ 116 až 135 gramů, u „éčka“ je to 136 až 155 gramů, u „efka“ 156 až 175 gramů a u „géčka“ se jedná o 176 a více gramů na kilometr.
Veškeré výdaje spojené s novou legislativou lze tak brát jako zcela zbytečné, jakkoli je třeba připustit, že trochu větší průhlednost nová metodika přinese. V případě takových plug-in hybridů se totiž kupříkladu na štítcích má objevit spotřeba s nabitou a vybitou baterií. U elektromobilů pro změnu bude třeba uvádět spotřebu elektřiny v centru města, na jeho okraji, na okreskách i na dálnicích. Pro každý druh pohonu byl přitom jako orientační určen roční nájezd 15 000 km. Zrovna při takovém nájezdu se ale v rukou prvního majitele elektromobil nemusí stát ekologicky efektivním nikdy.
Je sice pravdou, že dosavadní energetické štítky vycházející ze systému NEDC a založené na hmotnosti byly zcela mimo realitu, neboť těžká auta s objemným ústrojím stavěly na roveň menším a lehčím, ovšem ani nová metodika není v souladu s realitou. Místo toho nahrává především elektrifikaci, hrajte překvapené. Grafika: ADAC Presse
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack 15.5.2024
Nejnovější články
- Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
včera - Jen Mercedes dokáže prodávat čtyřválcové auto za 4,25 milionu a nestydět se, třikrát větší motor lze mít za míň jak třetinu
včera - Majiteli se Cybertruck rozpadá pod rukama tak moc, že prosí manažery Tesly i Elona Muska o nový. Všichni ho ignorují
včera - Lamborghini Temerario se dere na světlo světa. Tradice značky nepopře jen motorem
včera - VW Golf GTI po faceliftu citelně podražil a ztrácí pozici lidového sporťáku, nadšence odradí i okleštěním nabídky
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.16. 22:48 - GeneHawkins
- BMW Divize 05.16. 21:19 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 17:27 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.16. 16:39 - Amatér
- Rychlodotazy 05.16. 12:24 - pavproch
- Politický koutek 05.16. 10:55 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.16. 07:21 - HondaMan