Kupka: Vlak bez strojvůdce poblíž Klínce vykolejil zřejmě kvůli lidské chybě

foto Odklízení vagonů na trati Čisovice- Měchenice po jejich havárii, 3. května 2024, Klínec u Prahy.

Beroun - Příčinou čtvrtečního vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy byla zřejmě lidská chyba. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to vyplývá z předběžných závěrů vyšetřovatelů. Kupka to dnes řekl ČTK. Prázdná souprava se rozjela samovolně, po nehodě vagony skončily na boku a na střeše mimo koleje. Nikdo nebyl zraněn.

Fotogalerie

Policie se případem zabývá pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Zjišťuje, zda šlo o technickou závadu, či selhání člověka. Vyšetřování vede i Drážní inspekce. Strojvůdce byl postaven mimo službu.

"Nechci předjímat, jak dopadne samotné vyšetřování. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se opravdu jednalo o lidskou chybu, které nikdy nejde dokonale zabránit. Tady v tom případě navíc se ten vlak pohyboval bez zapojených motorů a zapojené elektroniky, takže ovlivnit jeho jízdu pak bylo velmi obtížné," uvedl Kupka. Podle něj jde zatím jen o závěr velmi předběžného zjišťování. "Samozřejmě v okamžiku, kdy Drážní inspekce ukončí svoje šetření, dáme k dispozici podrobnosti. Od toho nás ale dělí několik měsíců," dodal.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dnes ČTK řekl, že působí u železnice přes 35 let a každá taková mimořádná událost v něm vyvolá otázku, jak je to možné. Za štěstí v neštěstí označil skutečnost, že v soupravě nikdo neseděl a v protisměru nejel žádný vlak. Lidé celkově, a to nejen zaměstnanci dopravců, jsou podle něj stále méně soustředění. "Tomuhle se hodně věnujeme v rámci školení a komunikace se stěžejními lidmi, kteří řídí provoz, ale je tady taková určitá roztěkanost. Jestli za to může přísun informací, mobily, tablety, to opravdu nevím," dodal Svoboda.

Událost se stala ve čtvrtek ve 13:15 ve stanici Čisovice. Prázdná souprava ujela přes pět kilometrů. Dosáhla rychlosti 100 kilometrů v hodině a projela čtyři železniční přejezdy. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun. Trať byla do pátečního odpoledne mimo provoz.

"Co se týče dalších kroků, tak významný průlom přinese evropský zabezpečovač ETCS, který na vybraných koridorových tratích spustíme ve výlučném provozu od 1. ledna příštího roku," řekl Kupka. Podle něj půjde o velmi významný krok k tomu, aby na české železnici bylo bezpečněji.

"Bavíme se i s dopravci o možném dalším zabezpečení lokálních a regionálních tratí, kde prvek ETCS je v plánu až ve výhledu let 1931, 1932 a dále. Zvažujeme možnost nasazení třeba méně náročné formy zabezpečení, která by mohla i na nekoridorových tratích bránit možnému střetu vlaků," dodal.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 18.05.2024 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je sobota 18. května 2024

Očekáváme v 03:00 11°C

Celá předpověď