Přísná protipandemická opatření, která po vypuknutí pandemie covidu paralyzovala většinu světa, přinesla mnoha podnikatelům obrovské finanční ztráty, ze kterých se nikdy nevzpamatovali. Našly se však i obory, pro které plošný zákaz vycházení naopak znamenal obrovské zisky, a jedním z takových byl i herní průmysl.
Spousta lidí totiž kvůli nucené izolaci objevila kouzla virtuálních světů, a tak se skvěle prodávaly nejen hry, ale i herní hardware. Společnost Razer, která se dlouhodobě specializuje na výrobu specializovaných periférií, vycítila příležitost a kromě obvyklých zařízení, jako jsou myši, klávesnice, sluchátka nebo křesla, přinesla na trh i speciální respirátor.
Že cílí především na hráče, šlo poznat podle pořádně drsného názvu (pojmenován byl podle řeckého boha větru Zefyra), pořádně napálené cenovky (cca 2 200 korun, přičemž bylo ještě nutné dokupovat vyměnitelné filtry), a především výrazného LED podsvícení. Protože hráči jednoduše milují, když jim do očí neustále svítí neonové barvy.
Celá tato legrace, jejíž první várka se vyprodala ihned po odstartování prodejů, měla jen jednu „drobnou“ vadu – nemohla být plnohodnotnou náhradou běžných N95 respirátorů z lékárny, jelikož nikdy nedostala oficiální štempl od certifikačních agentur. CEO společnosti Razer Min-Liang Tan se sice na sociálních sítích nechal opakovaně slyšet, že je to vlastně jen formalita a že podle interních testů dokáže odchytit 99 % baterií z ovzduší, Zephyros ale certifikát nakonec nikdy nedostal a místo toho byl nakonec stažen z prodeje.
Tím to ovšem pro Razer neskončilo, americký Národní institut pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (NIOSH) nedávno firmě nařídil kvůli klamavé reklamě vrátit všem zákazníkům vložené prostředky a k tomu ještě přidal statisícovou pokutu. Celkem tak tento výstřelek Razer vyjde na zhruba 1,1 milionu dolarů (cca 25 milionů korun).
Z hlediska průměrného středoevropana žijícího v nájemním bytě to je docela dost peněz, pro Razer, který v roce 2021 vydělal více než miliardu dolarů čistého zisku, to je snadno odepsatelná položka.
Však také jejich následné vyjádření zaslané magazínu PC Gamer vypadá spíše jako reklamní slogan než jako omluva: „Rozhodli jsme se tuto záležitost urovnat, abychom se vyhnuli dalšímu rozptylování soudními spory a nadále se mohli soustředit jen na vytváření skvělých produktů pro hráče. Společnosti Razer velmi záleží na komunitě a vždy se snaží poskytovat technologie novými a relevantními způsoby.“