v CZ verzi 658 345 inzerátů, měsíčně nás navštíví přes 150 000 lidí

Vložit inzerát zdarma

Pardubický kraj - inzerce zdarma, bazar

Sekce inzerce zdarma

Další nové inzeráty >>

Pardubický kraj se nachází ve východní části Čech. Polohu kraje dále určují sousedící kraje – Středočeský, Královéhradecký, Olomoucký, Jihomoravský a Vysočina. Spolu s krajem Královéhradeckým a Libereckým tvoří oblast soudržnosti Severovýchod (tzv. NUTS 2). Část severovýchodní hranice kraje je zároveň i státní česko-polskou hranicí, odtud je kraj ohraničen jižní částí Orlických hor a nejzápadnějšími svahy Hrubého Jeseníku. Jih a jihovýchod je lemován vrchovinnými oblastmi Žďárských vrchů a Železných hor, střed a západ kraje je tvořen úrodnou Polabskou nížinou. Orlické hory, Žďárské vrchy a Železné hory přitom patří k chráněným krajinným oblastem kraje.

Svou rozlohou 4 519 km2 (5,7 % rozlohy ČR) je Pardubický kraj pátým nejmenším krajem ČR. Z celkové výměry kraje připadá 60,4 % na zemědělskou půdu, přitom orná půda tvoří 44,2 %. Lesní pozemky pokrývají 29,5 % rozlohy kraje. Nejvyšším bodem kraje je Králický Sněžník (1 424 m n. m.), třetí nejvyšší místo České republiky. Celá oblast Králického Sněžníku se zbytky původní vegetace a vrchovištním rašeliništěm byla vyhlášena národní přírodní rezervací. Nejnižší bod kraje se nachází na hladině Labe u Kojic, při západní hranici kraje (201 m n. m.).

Pardubický kraj se vyznačuje rozmanitostí přírodních podmínek, osídlení i průmyslové a zemědělské výroby, a proto je rozdílná i kvalita životního prostředí. Mezi nejméně postižená území antropogenní činností patří oblast podhůří a vrchovin (bez větších sídel) ve střední a severní části okresu Ústí nad Orlicí a v jižní části okresu Chrudim. Nejintenzivněji je poškozené životní prostředí v územích s koncentrovaným průmyslem, osídlením a dopravními uzly – aglomerace Pardubice, kde stupeň poškození životního prostředí zejména chemickým průmyslem a energetikou má rozměry nejvýznamnějších problémů životního prostředí v rámci ČR (Paramo, Synthesia, elektrárny Opatovice a Chvaletice).

Z vodohospodářského hlediska je Pardubický kraj mimořádně významnou oblastí s přebytky vodních zdrojů nadregionálního významu, a to jak vod podzemních, tak odběrů vody povrchové z vodních toků. Je pramenní oblastí toků bez přísunu znečištění z cizích povodí. Na středních a dolních tocích je nižší znečištění toků z odpadních vod, s výjimkou Labe a horního toku Svitavy. Ke třem největším vodním plochám kraje patří Sečská přehrada (na Chrudimce), dále Bohdanečský rybník (na Opatovickém kanále) a Pastviny (na Divoké Orlici). Část území je pokryta velkoplošnou ochranou, tj. pásmy ochrany vod, chráněnými oblastmi přirozené akumulace vod (CHOPAV). Zásoby podzemních vod jsou vázány zejména na východočeské synklinály české křídové pánve (okres Ústí nad Orlicí a Svitavy) a na kvartérní sedimenty Labe (okres Pardubice).

Pardubický kraj složený ze čtyř okresů – Chrudim, Pardubice, Svitavy a Ústí nad Orlicí – měl k 31. 12. 2007 celkem 451 obcí (6. nejvyšší počet obcí mezi 14 kraji ČR) s 3. nejmenší průměrnou rozlohou katastru obce 10,0 km2 a průměrným středním počtem 1 128 obyvatel (10. pořadí mezi 14 kraji ČR). Na principu partnerství obcí je založeno postupné formování mikroregionů na území Pardubického kraje – jedna z jeho silných stránek, která by měla přispět k jeho celkovému rozvoji. V obcích s méně než 500 obyvateli žije 14,0 % obyvatelstva kraje, což je o 2/3 větší podíl, než je průměr ČR. Postupně narůstá podíl obyvatel v obcích od 500 do 1 999 obyvatel, nyní 24,0 % – o 1/3 nad průměrem ČR. V obcích od 2 000 do 9 999 obyvatel je podíl obyvatel v kraji 20,0 % – o 1,6 % pod průměrem ČR. Podíl obyvatel v obcích nad 10 000 obyvatel činí 42 %, což je cca o 1/5 méně než průměrná hodnota ČR. Krajskou metropoli Pardubice obývá 17,5 % obyvatel kraje.

K 31. 12. 2007 v kraji žilo 511 400 obyvatel, což představuje 4,9 % celkového počtu obyvatel ČR. V porovnání s rokem 2006 se jedná o nárůst počtu obyvatel kraje o 0,7 %. Nejlidnatějším okresem Pardubického kraje je okres Pardubice, následují okresy Ústí nad Orlicí, Svitavy a Chrudim. Třemi největšími městy Pardubického kraje jsou Pardubice, Chrudim a Svitavy. Z hlediska věkové struktury obyvatelstva lze v roce 2007 proti roku předchozímu sledovat pokračující pokles počtu obyvatel ve skupině obyvatel mladších 15 let – oproti roku 2006 o 0,9 %, naopak růst byl zaznamenán ve skupině 65letých a starších (o 1,6 %). Index stáří (poměr počtu obyvatel 65letých a starších k obyvatelstvu mladšímu 15 let) přitom dosahoval v roce 2007 hodnoty 100,6 (98,1 v roce 2006). Zatímco u žen dosáhl v roce 2007 index stáří hodnoty 125,0, u mužů to bylo pouhých 77,8. Tento rozdíl je způsobený zejména nižším průměrným věkem při úmrtí u mužů, ale i vyšším podílem narozených chlapců.

Jedním ze základních předpokladů zlepšení nepříznivého demografického vývoje obyvatelstva kraje je oživení bytové výstavby. V roce 2007 zaznamenal Pardubický kraj čtvrtý největší počet zahájených bytů na 1 000 obyvatel. Oproti předchozímu roku bylo v kraji dokončeno o 23,2 % bytů více. Počet dokončených bytů v rodinných domech na 1 000 obyvatel byl v roce 2007 v Pardubickém kraji čtvrtý nejvyšší. Nejvyšší počet bytů v rámci kraje byl dokončen v okrese Pardubice (927 bytů), nejnižší v okrese Chrudim (175 bytů).

Průměrný evidenční počet zaměstnanců za rok 2007 činil 134 909 fyzických osob. Průměrná hrubá měsíční mzda zaměstnanců Pardubického kraje se v uplynulých letech vyznačovala neustálým růstem, v roce 2007 dosáhla u fyzických osob hodnoty 18 569 Kč – 85,6 % úrovně průměrné hrubé měsíční mzdy celé ČR (3. nejnižší mzda po Karlovarském a Olomouckém kraji). Z hlediska odvětvového členění byly v mezikrajském srovnání průměrné hrubé měsíční mzdy v kraji v roce 2006 v průmyslu třetí nejnižší a mzdy ve stavebnictví sedmé nejnižší (pracovištní metoda; včetně podnikatelských subjektů do 20 zaměstnanců).

Míra registrované nezaměstnanosti ke konci roku 2007 činila v kraji 5,43 % (6. místo mezi kraji ČR) a byla o 1,48 procentního bodu nižší než v roce 2006. Nejvyšší nezaměstnanost v kraji je přitom v okresech Svitavy (8,36 %). Počet registrovaných nezaměstnaných – 15 417 osob představuje 4,3 % nezaměstnaných ČR. Podíl osob ve věku do 34 let na počtu registrovaných uchazečů o zaměstnání v kraji představuje 37,9 %. Zhruba polovinu (53,6 %) z počtu nezaměstnaných tvoří ženy; podíl osob se zdravotním postižením na celkovém počtu nezaměstnaných činí 23,2 %. Z hlediska vzdělání bylo nejvíce uchazečů o zaměstnání vyučených (43,1 %) a osob se základním vzděláním (28,0 %). Na jedno volné pracovní místo připadalo v kraji 1,6 zájemců o práci (o 39,1 % méně než v roce 2006), u pracovních pozic pro osoby se zdravotním postižením připadalo na jedno volné pracovní místo 9,4 uchazečů o zaměstnání.

V Pardubickém kraji činil v roce 2007 hrubý domácí produkt (HDP) na 1 obyvatele v PPS 69,1 % průměru EU27 (o 3,8 procentního bodu více než v roce 2006). Na tvorbu HDP působí v kraji rozhodující měrou 5 odvětví, která představují 72,4 % hrubé přidané hodnoty (HPH) kraje. Rozhodující vliv má zpracovatelský průmysl, jehož podíl na HPH kraje v roce 2007 dosáhl 32,6 %. Vysoký podíl na HPH byl zaznamenán i u skupiny doprava, skladování a spoje (11,6 %), obchod (10,5 %), činnosti v oblasti nemovitostí a pronájmu (10,4 %) a stavebnictví (7,3 % HPH kraje).

Příslibem pro další rozvoj Pardubického kraje je jeho výhodná poloha z hlediska dopravního spojení. Územím kraje prochází 541 km železničních tratí, přičemž k nejvýznamnějším železničním uzlům patří města Pardubice a Česká Třebová, která tvoří součást mezinárodní železniční magistrály Berlín – Praha –Brno – Vídeň. Na hlavní koridor jsou v Pardubicích napojeny celostátně významné trati ve směru na Liberec a přes Chrudim a Hlinsko na Havlíčkův Brod. Současná silniční síť zaujímá 3 590 km, z toho silnice I. třídy měří 454 km, silnice II. třídy 906 km a dálnice 8 km. Nejvýznamnější tranzitní proud prochází územím kraje po silnici č. I/35 ve směru jihovýchod – severozápad; přes Moravskou Třebovou, Svitavy, Litomyšl, Vysoké Mýto a Holice míří ke Hradci Králové. Důležitá je také silnice č. I/37, směřující od severu přes Pardubice a Chrudim ke Ždírci nad Doubravou. V Chrudimi se kříží se silnicí č. I/17 ve směru Čáslav – Heřmanův Městec – Hrochův Týnec – Zámrsk. Koncem roku 2006 bylo zprovozněno prvních 8 km dálnice (D11) na území kraje (zatím pouze pro osobní automobily). Výstavba definitivního napojení na silnici I/37 u Opatovic nad Labem bude pokračovat až do roku 2008. V letecké dopravě hraje rozhodující úlohu mezinárodní letiště v Pardubicích s vojenským a civilním provozem. K říční dopravě slouží v kraji pouze krátký splavný úsek řeky Labe do Chvaletic, splavnění Labe až do krajského města bylo zatím odloženo. K zajímavým turistickým sezónním atrakcím patří říční osobní doprava na trase Kunětice – Pardubice – Přelouč.

V oblasti školství bylo v roce 2007 v Pardubickém kraji celkem 308 mateřských škol. V jejich 659 třídách bylo zapsáno 15 549 dětí. V kraji dále působí 254 základních škol s 2 258 třídami a 44 046 žáky, 21 gymnázií se 7 125 studenty, 46 středních odborných škol s 11 266 žáky, 32 středních odborných učilišť s 8 031 učni a 11 vyšších odborných škol s 1 711 studenty. Vysoké školství představuje v Pardubickém kraji Univerzita Pardubice se sedmi fakultami.

V oblasti zdravotnictví působilo v roce 2007 na území Pardubického kraje 10 nemocnic s 2 681 lůžky, 6 odborných léčebných ústavů s 1 196 lůžky, z toho 2 léčebny pro dlouhodobě nemocné se 186 lůžky, dále 142 lékáren včetně odloučených oddělení výdeje léčiv. Vedle těchto zdravotnických zařízení je v Pardubickém kraji řada samostatných lékařských zařízení (ordinace praktického lékaře, ordinace lékaře specialisty, zařízení vedená nelékařem VŠ, samostatné laboratoře atd.). V roce 2007 činil přepočtený počet lékařů v kraji 1 827 (1 779 lékařů v nestátních zařízeních), na 1 lékaře připadalo 280 obyvatel.

Pardubický kraj má mnohé předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu. Má krásnou přírodu rovinného i horského charakteru, příznivé klima a množství příležitostí ke koupání, provozování vodních sportů, pro pěší turistiku, cykloturistiku a zimní sporty. K turisticky atraktivním oblastem patří zejména severní a východní část okresu Ústí nad Orlicí – podhůří Orlických hor, lyžařský areál Buková hora-Suchý vrch, oblast Králického Sněžníku. Rovněž v chrudimském okrese, zejména v jeho jižní a jihozápadní části, je řada turistických center. K nejnavštěvovanějším patří okolí Sečské přehrady, oblasti u Horního Bradla, Bojanova či Křižanovic ležící v Železných horách. Na území celého kraje se rozvíjí agroturistika (týká se podhorských částí kraje), zvláště se zaměřením na tradiční chov koní. V roce 2007 měl Pardubický kraj celkem 362 hromadných ubytovacích zařízení, ve kterých pobývalo 388 240 hostů s průměrným počtem přenocování 3,0 a průměrnou dobou pobytu 4,0 dne. Počet hromadných ubytovacích zařízení, lůžek v nich i počet hostů patří v mezikrajském srovnání v Pardubickém kraji k nejnižším.

Kulturní zařízení a aktivity kraje se soustřeďují převážně do měst. Mezi nejvýznamnější lze v okrese Chrudim zařadit Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi, státní zámek Slatiňany a jeho hipologické muzeum, skanzen – Soubor lidových staveb Vysočina na Veselém Kopci a v přilehlých lokalitách Hlinecka. V okrese Pardubice návštěvníky zejména přiláká pardubický zámek s expozicemi Východočeského muzea a Východočeské galerie. Dále pozdně gotický hrad na Kunětické hoře a Africké muzeum v Holicích věnované zdejšímu rodákovi – cestovateli dr. Emilu Holubovi. Mnoho návštěvníků zavítá každoročně i do Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem, který kromě pravidelných prohlídek pořádá nejrůznější akce pro milovníky koní. K turisticky atraktivním místům okresu Svitavy patří hrad Svojanov či zámecký areál v Litomyšli zařazený v roce 1999 na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Z okresu Ústí nad Orlicí jsou známé zříceniny hradů Lanšperk, Litice, Žampach a historická jádra měst. Hudba je v Pardubickém kraji převážně spojována s pardubickou Komorní filharmonií, svoji tradici má operní festival Smetanova Litomyšl i hudební festivaly v Poličce. Z divadelních scén je nejznámější Východočeské divadlo v Pardubicích. Již od roku 1995 se v Přelouči uděluje „Cena Františka Filipovského“ za dabing.

Z oblasti sportu je nejznámější areál pardubického závodiště, místo konání Velké pardubické steeplechase. Milovníci vůně benzínu a silných strojů si zase vybaví tradiční motocyklové závody o „Zlatou přilbu České republiky“. I v mnoha dalších sportovních odvětvích hraje Pardubický kraj prim. Pardubické extraligové hokejové družstvo se stalo líhní hokejových talentů světového formátu. A na zdejší tenisové kurty vzpomínají skoro všechny naše hvězdy bílého sportu, neboť tenisová „Pardubická juniorka“ otvírá mladým talentům brány do světa vrcholového sportu.

Na závěr ještě několik nej- k Pardubickému kraji v roce 2007:

* nejnižší počet potratů na 100 narozených
* nejnižší podíl zaměstnaných cizinců s platným živnostenským oprávněním
* nejvyšší podíl vývozu strojů a dopravních prostředků na objemu vývozu z kraje
* nejvyšší počet narozených a odchovaných telat na 100 krav
* nejvyšší počet slepic na 100 ha orné půdy

* druhá nejnižší produktivita práce ze stavebních prací
* druhá nejnižší produkce podnikových odpadů na obyvatele
* druhý nejnižší počet hospitalizovaných na 1 000 obyvatel
* druhý nejnižší počet požárů na 1 000 obyvatel
* druhý nejnižší počet osob stíhaných a vyšetřovaných na 1 000 obyvatel
* druhá nejvyšší volební účast při volbách do zastupitelstev krajů 17. a 18. října 2008
* druhý nejvyšší podíl skotu na 100 ha zemědělské půdy

* třetí nejnižší podíl HDP na zaměstnance
* třetí nejnižší podíl obyvatel bydlících v domech napojených na kanalizaci pro veřejnou potřebu
* třetí nejnižší počet trestných činů na 1 000 obyvatel
* třetí nejnižší počet hromadných ubytovacích zařízení
* třetí nejnižší průměrná cena za ubytování v hromadných ubytovacích zařízeních
* třetí nejvyšší podíl obyvatel žijících v obcích do 999 obyvatel
* třetí nejvyšší podíl zemědělské půdy na celkové výměře kraje
* třetí nejvyšší objem vývozu na obyvatele

* čtvrtá nejnižší průměrná hrubá měsíční mzda v průmyslu (podniky se 100 a více zaměstnanci)
* čtvrtá nejnižší průměrná výše plného starobního důchodu
* čtvrtý nejvyšší počet zahájených bytů na 1 000 obyvatel

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tisk vybraných inzerátů >>
Odeslat výběr
Od Komu Kopie Text
Odběr inzerce
Po vložení emailu Vám budeme posílat inzeráty ze zvolené kategorie inzerce.
Novinky z kraje
Zapomenuté hrady a zříceniny Pardubického kraje ožívají v knize Hromady kamení

/FOTO, VIDEO/ Nová publikace „Cumuli lapidum – Hromady kamení“ odhaluje tajemství zaniklých hradů a tvrzí Pardubického kraje. Na stránkách knihy objevíte zapomenuté ruiny i jejich možnou podobu v době největší slávy.

Pátá mezinárodní pouť sv. Floriana v Horní Rovni. Byla to nádherná akce

Dne 9. listopadu 2024 se konala v Horní Rovni v rámci České republiky mimořádně významná akce pro všechny hasiče, především ty dobrovolné.

Za tandemový mentoring a koučink ředitelů škol mají Pardubice cenu

Tandemový mentoring a koučink začínajících ředitelů v pardubických základních školách, mateřinkách a dalších školských organizací získal hlavní cenu Ministerstva vnitra za inovaci ve veřejné správě cílenou na zaměstnance organizace.

Orlické hory se připravují na zimu. Přečtěte si, o kolik podraží ceny skipasů

Za lyžování v Orlických horách si lidé v některých střediscích připlatí. Například Deštné zdražuje o 10 procent. V jiných střediscích se budou ceny měnit jen mírně.

Monumentální stavba. Pylon nového pardubického mostu roste do závratných výšin

Pylon mostu na severovýchodním obchvatu Pardubic, klíčový a dominantní prvek této dopravní stavby, už přesáhl čtyřicet metrů. Podívejte se na fotografie a video, které zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic.